Je titel zorgt voor de klik. Je inleiding zorgt ervoor dat je artikel ook echt wordt gelezen.

Als je inleiding de lezers niet motiveert om naar beneden te scrollen, ben je ze kwijt. Je hebt hard gewerkt om je content te creëren. Door een ontzettend goede introductie te schrijven, zorg je ervoor dat jouw inhoud de aandacht krijgt die deze inspanningen verdienen.

Deze zeven tips kunnen je helpen om boeiende introducties voor blogposts te maken die ervoor zorgen dat je lezers verder gaan dan de kop.

1. Markeer een veelvoorkomend probleem

Mensen lezen inhoud voor de waarde die het biedt. Voor zakelijke blogs betekent dat meestal een oplossing voor een probleem. Door een pijnpunt in je inleiding te benoemen, grijp je meteen de aandacht van de lezer. Het vertelt hen dat ze op de juiste plek zijn. Je begrijpt hun probleem.

In het bovenstaande voorbeeld lees je in de tweede alinea: “Klinkt dit je bekend in de oren? Dan bent u op de juiste plaats.”

Zodra je het pijnpunt hebt aangekaart, moet je een oplossing bieden in de rest van je inhoud.

2. Vertel lezers wat ze kunnen verwachten

Wanneer je een pijnpunt onder de aandacht brengt, start je een tijdbom. Als je je publiek niet vertelt hoe je gaat helpen, zullen ze snel hun geduld verliezen en wegklikken.

Je inleiding moet de verwachtingen uiteenzetten en de vraag van de lezer beantwoorden: is dit mijn tijd waard?
Door je publiek te vertellen wat ze kunnen verwachten, maak je die beslissing veel gemakkelijker.

Hier is een voorbeeld van Shopify:

Deze inleiding fungeert als de hoofdpijler van de inhoud – wat zal worden behandeld, in welke volgorde en wat kan het publiek verwachten om mee te nemen aan kennis.

Weinig bezoekers lezen content van begin tot eind. Het opmaken van je artikel helpt mensen om snel de informatie te vinden die ze nodig hebben. Ze kunnen naar een specifieke sectie gaan, het hele stuk lezen of besluiten dat de inhoud niet datgene zal leveren wat ze nodig hebben.

3. Leg de voordelen uit

Sommige mensen lezen een blogpost omdat ze iets willen leren dat hen zal helpen hun leven te verbeteren. Of het nu gaat om instructies voor het maken van pannenkoeken of om een ​​handleiding voor het vergroten van het klantenbehoud, uw lezers willen resultaten.

Maak uw introductie aantrekkelijker door de voordelen van je inhoud te verkopen. Waar helpt het lezen van je blogpost hen bij?

Hier is een voorbeeld van Backlinko:

In deze inleiding worden de voordelen van het artikel in duidelijke bewoordingen uiteengezet. Maak duidelijk waar jouw inhoud over gaat en hoe je publiek kan profiteren van het lezen ervan.

4. Stel een duidelijke vraag

Als je in je inleiding een vraag stelt, nodig je de lezer uit om na te denken over een antwoord. Je denkt vanaf het begin actief mee over het onderwerp.

Hier is een voorbeeld van Neil Patel:

Wanneer je een vraag in je inleiding stelt, moet je deze ondersteunen met een antwoord in de inhoud.

5. Neem een ​​standpunt in

Conflict is de essentie van drama. Iedereen die enige kennis heeft van storytelling, kent het belang van confrontatie bij het creëren van spanning en het aanspreken van een publiek.

Als het gaat om introducties van blogposts, kan je een confrontatie creëren door een overtuiging uit te dagen of strategisch te mikken op een controversieel onderwerp in jouw niche.

Hier is een voorbeeld van AllBusiness:

Een confronterende introductie leidt doorgaans tot drie reacties:

  • Lezers zijn het er niet mee eens.
  • Lezers zijn het ermee eens.
  • Lezers vragen zich af waarom je het onderwerp op deze wijze bespreekbaar wil maken.

In alle drie de gevallen blijven ze lezen om meer te weten te komen. Ze zullen willen weten hoe je tot die conclusie bent gekomen.

6. Gebruik een quote

Citaten kunnen een geweldige manier zijn om geloofwaardigheid te verlenen en een overtuigende lede te creëren. Een citaat kan een back-up van je standpunt zijn en een kader bieden om de rest van jouw inhoud te structureren.

Een citaat kan een conventionele overtuiging of best practice samenvatten en een tegenargument in je inhoud construeren.

Hier is een voorbeeld van Forbes:

Net als bij op vragen gebaseerde introducties, kunnen op citaten gebaseerde openingen een kruk worden voor lui schrijven. Het is gemakkelijk om de gewoonte aan te nemen om de woorden van een gevestigde stem te gebruiken in plaats van een origineel argument te construeren. Gebruik ze sporadisch.

Vermijd overmatig gebruik van citaten in jouw niche (a la “content is king” in marketing). Gebruik citaten van onverwachte stemmen of zoek naar originele citaten van opinieleiders.

7. Schrijf de inleiding als laatste

De inleiding is het eerste dat je lezers zien, maar het zou om twee redenen vaak het laatste moeten zijn dat je schrijft.

Ten eerste is de inleiding belangrijker dan elke andere paragraaf in de artikel. Elk woord telt. Wanneer je aan een nieuw artikel begint, is het gemakkelijk tijd te verspillen aan het maken van de perfecte introductie. Het is efficiënter om aan de slag te gaan door je belangrijkste punten op te schrijven.

Ten tweede begrijp je het onderwerp beter als je eenmaal de kern van je inhoud hebt geschreven. Het kan zijn dat de introductie waar je uren aan hebt besteed niet meer past bij je centrale stelling wanneer je de rest van het artikel hebt voltooid.

Als je een moment van inspiratie hebt, schrijf dan een korte introductie als tijdelijke aanduiding. Je kunt ernaar terugkeren als je klaar bent met de rest van de post.

Sterk openen

Je introductie is super belangrijk. Het overtuigt mensen om te blijven lezen of stuurt ze terug naar de pagina met zoekresultaten of om iets anders te lezen (als ze al op je site blijven). Met deze tips kun je een boeiende introductie maken voor je volgende blogpost.

Probeer verschillende tactieken en houd je analyses in de gaten om te zien wat werkt voor jouw niche en schrijfstijl.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

12 − 6 =