Content is en blijft één van de belangrijkste rankingfactoren voor zoekmachines. Of je nu net begint of al jaren een website runt, het schrijven van content speelt een belangrijke rol bij het verbeteren van je online vindbaarheid, Google-ranking en organisch verkeer. In dit artikel zal ik drie handige tools bespreken voor het schrijven van effectieve SEO-content.

Baseer jouw SEO-inhoud op gerichte zoekwoorden en zoekmachine gegevens

Je SEO-inhoud bereikt niet de juiste mensen als je geen gerichte zoekwoorden in je inhoud opneemt. Met gerichte zoekwoorden bedoel ik zoekwoorden en zinnen waarnaar je doelgroep actief op zoek is. Om deze termen te vinden, moet je het volgende onderzoeken: wie jouw doelgroep is, welke informatie ze zoeken en welke zoekwoorden ze gebruiken om die informatie te vinden. Je kan verschillende tools voor trefwoord onderzoek gebruiken om te ontdekken waar jouw doelgroep in geïnteresseerd is op basis van de datum van de zoekmachine. Hieronder vind je mijn drie favoriete tools voor het genereren van content inspiratie en het vaststellen van trefwoorden.

1. Answerthepublic.com

Een geweldig hulpmiddel voor zoekwoordonderzoek is answerthepublic.com. Deze tool biedt een gratis rapport met zoekwoordsuggesties, gevisualiseerd in een ‘zoekwolk’. Het werkt als volgt; kies eerst een land en voer vervolgens een trefwoord in. Daarna presenteert de tool je verschillende vragen, voorzetsels en alfabetische lijsten met trefwoorden die betrekking hebben op jouw zoekopdracht. Toen ik bijvoorbeeld ‘seo-content’ als trefwoord invoerde, bood de tool de volgende visualisatie:

 

Deze tool is dus ideaal wanneer je op zoek bent naar inhoudsideeën, blogonderwerpen of zoekwoordsuggesties. Maar voordat je SEO-inhoud gaat schrijven, is het belangrijk om jouw onderzoek een stap verder te brengen. Het is tijd om een ​​aantal zoekwoorden te selecteren waarop je jouw SEO-inhoud wilt richten. Kies een of twee focuszoekwoorden en een paar andere sleutelwoorden die verband houden met het onderwerp. Idealiter kies je zoekwoorden met het hoogste zoekvolume en de laagste concurrentie. Het zoekvolume is het aantal zoekopdrachten dat per maand voor een bepaald zoekwoord wordt uitgevoerd. Je kan het zoekvolume van een trefwoord vinden met behulp van analysehulpmiddelen voor concurrerende zoekwoorden, zoals de Google Keyword Planner of Ubersuggest. Uiteindelijk moet u deze zoekwoorden in jouw inhoud opnemen, zodat je de meest complete SEO-inhoud hebt voor zowel gebruikers als zoekmachines.

2. Zoekwoordplanner

Met de Google Keyword Planner krijg je inzicht in de maandelijkse zoekopdrachten van gebruikers.

Hoe werkt de Google Keyword Planner:

  1. Om de Google Zoekwoordplanner te gebruiken, heb je een Google Ads-account nodig (als je geen account heeft, kan je er gemakkelijk een maken). Ga eerst naar je Google Ads-account.
  2. Selecteer ‘Tools & Setting’ in de rechterbovenhoek.
  3. Selecteer ‘Zoekwoordplanner’.
  4. Er zijn twee verschillende hulpprogramma’s in de Zoekwoordplanner: “Nieuwe zoekwoorden zoeken” en “Statistieken en prognoses voor jouw zoekwoorden opvragen”.

Als je nieuwe zoekwoord ideeën wilt krijgen, selecteer je “nieuwe zoekwoorden zoeken”. Als je al een lijst met zoekwoorden hebt en het zoekvolume ervan wilt controleren, klik je op ‘Statistieken en prognoses voor je zoekwoorden opvragen’.

3. Ubersuggest

Mijn laatste suggestie voor een geweldige tool voor zoekwoordonderzoek is Ubersuggest. Ubersuggest helpt je bij het genereren van trefwoord ideeën met het bijbehorende zoekvolume en de concurrentie voor elk trefwoord. Ubersuggest haalt zijn gegevens op uit bronnen zoals: Google Keyword Planner, Google Suggest, Google Search Console en Google Analytics. Ubersuggest heeft een overzichtelijke interface en werkt sneller dan de Google Keyword Planner.

Hoe werkt het? Typ je domein of onderwerp in en Ubersuggest geeft je suggesties voor zoekwoorden.

Tip! Je kan ook het domein van jouw concurrent invoeren om nieuwe ideeën voor zoekwoorden op te doen!

Conclusie

Met deze hulpprogramma’s voor zoekwoordonderzoek kan je nieuwe inhoudsideeën, blogonderwerpen en trefwoorden bedenken. Ik raad je aan deze SEO-schrijftools te gebruiken voor jouw blogs, website of andere projecten. Je kan ze gratis gebruiken en het zal je helpen bij het maken van SEO-vriendelijke inhoud. Het creëren van nieuwe en up-to-date SEO-inhoud is een van de grootste uitdagingen, dus het gebruik van deze tools zou dit gemakkelijker moeten maken.

Heb je vragen over dit artikel? Neem gerust contact op via onderstaande velden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *